Standorte Skulpturen vom Symposium 2023
Der Friedensengel von Christian Hinz
Angel of Peace - Protects the world
Die zwei Kugelsegmente öffnen sich dem Betrachter wie zwei Flügel. Die einfache Form erweckt den Eindruck, als wäre hier ein sicherer Hafen für die Welt, in dem sie umschlossen vom Friedensengel sein kann.
Die Lapi-Liege von Birgit Cauer
LAPI-LOG / LAPI-LIEGE
Lapis - das Steinerne, das Feste – ist das Gedächtnis der Erde und bietet dem Vergänglichen die Grundlage.
Für eine friedliche und demokratische Zukunft müssen wir den Umgang mit dem Fremden,
dem Andersseienden üben: Die Möglichkeit zum Innehalten, Lauschen, Spüren und Kommunizieren möchte ich als ein erfahrbares Zeichen zum „Symposion für Frieden und Demokratie“ beitragen.
Die Höhlung bietet verschiedene Haltungen für den Aufenthalt an: man kann darin halbliegend sitzen oder genau umgekehrt sich wie in einem Kokon am Boden kauern und die Beine nach oben legen. Die Maße und die weich anmutenden Ausformungen sind am menschlichen Körper (meinem) orientiert. In Erinnerung an die Entstehung des Sandsteins durch fließende Gewässer arbeite ich mehrere parallele flache Rinnen – die „Rippelmarken“ – in die obere Außenfläche ein. Sie bieten den Raum, in dem sich Pflanzen ansiedeln können.
In einen ca. 200 x 150 x 300 cm großen Sandsteinblock wird von der Längsseite her eine kokonartige Höhlung hineingearbeitet. Der Stein öffnet sich so tief, dass zwei Personen gegenüber in dem Stein verweilen können, innehalten, ihn von innen belauschen, berühren, riechen, selbst zur Ruhe kommen, sich öffnen und vielleicht miteinander ins Gespräch kommen. Eine multisensorische Beziehung zum Stein wird möglich.
Reverse Rotation von Aleksandar Eftimovski
Reverse Rotation / Umgekehrte Rotation
Today, if a system of any kind is represented by a simple rotation, then for sure it will be the clockwise rotation. This is probably set as a rule by the past experiences of science and physics. The work that I will create has a counterclockwise movement that presents my individuality to express myself in my own way and still be part of a collective, a system.
The form of this sculpture is an interpretation of a shape that resembles a drilling bit. In a way to give movement to this cylindrial sculpture, I will mathematically cut several incisions in a diagonal manner. These applied cuts will result in giving the shape a spiral twist that symbolizes a counterclockwise rotation. By making this rotation, I will create a spiral shape that gives dynamism to this flat cylindrical shape.
Symmetrical cuts will be as well created at the both ends of the sculpture. They will repeat in shape, size, position and in number. All of these diminished parts of the sculpture will create a vibrant play of light and dark on its surface. The material that I will use is steel and the surface of the steel will be left unprotected for the elements to make grey-orange natural patina. This rusty color will make a contrast to the colors of the surrounding and make the sculpture to set a visual memory to the spectator.
Ost-West von Markus Sauermann
East-West / Ost-West
Europa wird zur Zeit mit Gewalt zwischen Ost und West gespalten, es gehört geografisch aber zusammen. Meine Idee ist es, diesen Bruch darzustellen und die innere Verbundenheit vieler Menschen durch die Zugewandtheit zum Ausdruck zu bringen.
Die dargestellten Figuren, die in den Rohblöcken eingehauen sind, sind in ihrer Ausdruckform so angeordnet, dass sie sich formal ergänzen und sich zugewandt sind.
VOGELVRIJ von Chris Peterson
VOGELVRIJ / VOGELFREI
"Being declared an outlaw is an originally medieval punishment for capital crimes. This meant that someone was placed outside the protection of the law.”
Freedom and democracy cannot be taken for granted. Both exist by the
grace of its limitation.
In front of the building lies a small black boulder. A silent witness of
time. Rounded by free natural force. It is placed there to emphasize
the balance between man- made and natural freedom.
Both freedom and democracy are complicated languages. Language is perhaps the most important instrument of freedom. I wanted to include language, in free flight, in this proposal.
On one side I have incorporated the word ‘VOGELVRIJ’ as braille (language
for the blind). Not braille as elevated bumps but as holes through which
one can see the outer space.
From within the restrictions of the space provided, one becomes aware of the freedom outside of the sculpture. I wanted one to feel the limitations of the structure they entered and see what lies beyond, through a language for the blind. Braille supplies freedom to the blind, now it supplies vision of a free landscape, to those confined in the sculpture.